Er kunnen verschillende oorzaken zijn van problemen met WhatsApp. Zo kan het voorkomen dat de draadloze verbinding in huis niet goed werkt, er een storing is bij de mobiele aanbieder, waardoor mobiel internet niet juist werkt, of dat er een storing is bij WhatsApp zelf. Het kan ook voorkomen dat er zich een WhatsApp storing voordoet, omdat het bijwerken van de app niet correct verlopen is.
Oplossingen WhatsApp storing
Er zijn dus verschillende oorzaken, die ieder een eigen oplossing hebben. We hebben een aantal oplossingen op een rijtje gezet.
Problemen met de draadloze verbinding
Er kunnen problemen zijn met de draadloze verbinding in huis. Wie met WiFi is verbonden, doet er goed aan eerst te controleren of andere apps nog wel goed werken. Probeer bijvoorbeeld eens een nieuws-app, Twitter of Facebook op te starten. Werken deze apps ook niet naar behoren? Dan is er waarschijnlijk iets mis met de verbinding thuis.
Probeer daarom eerst de router te herstarten. De router is doorgaans verantwoordelijk voor de WiFi-verbindingen in huis. Bij sommige routers kan men online inloggen en op die manier herstarten.
Anders is er altijd nog een mogelijkheid om tien seconden de stekker van de router uit het stopcontact te halen. Sluit de router daarna weer aan. De router zal dan opnieuw opstarten en opnieuw verbindingen gaan zoeken. De berichten worden dan verzonden zodra er weer verbinding is.
Er kunnen zich uiteraard ook problemen voordoen bij de aanbieder van het internet. Het opnieuw opstarten van de router voldoet dan vaak niet.
Problemen met de mobiele verbinding
Wie gebruikmaakt van de mobiele verbinding van de aanbieder op 3G of 4G, kan ook problemen hebben met de mobiele verbinding. Providers voeren regelmatig onderhoud uit, waardoor er problemen op kunnen treden.
Probeer eerst de telefoon op vliegtuigstand te zetten. Na tien seconden mag de vliegtuigstand weer worden uitgeschakeld. De simkaart herstelt dan de verbinding met de mobiele aanbieder. In veel gevallen werkt het internet daarna weer naar behoren.
Is het probleem niet opgelost? Dan kan het lonen de smartphone even helemaal uit en weer aan te doen. De telefoon wordt dan opnieuw aangemeld op het mobiele netwerk.
Wanneer er nog steeds geen internet op het toestel aanwezig is, kan dit komen doordat er een storing bij de provider gaande is, of doordat de toegang tot het internet geblokkeerd is. Dat gebeurt bij achterstallige betalingen of het bereiken van een belplafond bij sommige providers.
WhatsApp opnieuw installeren
Werkt het internet naar behoren, maar doet enkel WhatsApp het niet? Dan kan men ervoor kiezen WhatsApp opnieuw te installeren. Dat gaat zeer eenvoudig.
Android
- Ga naar instellingen
- Klik op ‘algemeen’
- Scroll naar de applicaties
- Klik op ‘applicaties’
- Klik op ‘WhatsApp’
- Klik op ‘verwijderen’
- Zoek in de PlayStore opnieuw naar WhatsApp
- Selecteer de optie ‘installeren’
- Start de WhatsApp-app weer op
- Voer indien nodig de gegevens opnieuw in
iOS
- Klik op de app en houd deze twee seconden vast
- Druk op het kruisje om de app te verwijderen
- De app wordt verwijderd
- Ga naar de App Store
- Zoek naar WhatsApp en klik op ‘installeren’
- Klik op ‘openen’
- Voer daarna indien nodig de gegevens opnieuw in
Is er een storing bij WhatsApp?
Er kan ook sprake zijn van een WhatsApp storing bij WhatsApp zelf. Deze storingen zijn hier terug te vinden. Ook kan deze storing gevonden vonden bij WhatsApp onder ‘Instellingen’, ‘Help’ en vervolgens ‘systeem status’ te selecteren. WhatsApp geeft dan aan of alle servers correct werken.